måndag 20 maj 2013

Färgläggning

Detta med färgläggning av stämpelmotiv är en hel vetenskap.
På senaste har jag testat på Distress Markers. Innan har jag haft vanliga akvarellpennor som jag trivs bra med, men distresserna är ju pigmentstarkare.


Givetvis finns det mängder med tekniker. Säkert minst en för varje person som använder pennorna.
Den vänstra har jag färglagt genom att måla ut färg på ett akrylblock och sedan plocka upp med en pensel. Det blir milt och fint och ganska jämt, men det känns lite onödigt med den extra omvägen.
Den högra har jag färglagt genom att måla med pennan direkt på papperet och sedan bluddra ut det med pensel. Det blir färgrikare, men samtidigt svårare att få jämt.

Slutsats:
Jag är fortfarande lika förvirrad :)
Men övning ger färdighet brukar det ju heta, så jag får sitta lite mer och se vad jag kommer på.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker bäst om den högra bilden. Lite mer färg, lite mer kontraster och håret har mera liv. Och precis som du säger - övning ger färdiget, och jag tror att du kommer att bli riktigt bra med distressmarkers!

    SvaraRadera
  2. Det stämmer verkligen, övning ger färdighet :) Har en massa distressflaskor här hemma. En dag, förhoppningsvis snart, ska jag sitta ner och träna på att måla med dem.

    SvaraRadera